שירה

אלוהים שלי / איתן קלינסקי

  •  
  •  
  •  
  •  

אֱלוֹהִים  שֶׁלִּי  לא  בִּקֵּשׁ  

בַּיִת  בְּהַר  הַבַּיִת 

לא  מַשְׁקוֹף  וְלא  דֶּלֶת

לֹא  אֲרִיחֵי  מִרְצֶפֶת

וְלֹא  רַעֲפֵי  גַּג .

אֱלוֹהִים  שֶׁלִּי  בִּקֵּשׁ 

רַק  אֶדֶן  וְקוֹרָה 

לְהַר  הַלְבָבוֹת  הַמְּשׁוֹרֵר

וְאָהַבְתָּ  לְרֵעֲךָ  כָּמוֹךָI

כִּי  זֹאת  כָּל  הַתּוֹרָה

עַל  רֶגֶל  אַחַת

וְאָהַבְתָּ אֶת הַגֵּר הַגָּר אִתְּךָII

כִּי  זֶה  כָּל  הַבַּיִת 

עַל  הַר  הַבַּית.

אֱלוֹהִים שֶׁלִּי אֵל שָׁדַי

פּוֹרֵס פְּרוּסוֹת חַיִּים מְרוּחוֹת בְּחֶסֶד 

אֵין לִי חֵלֶק וְנַחֲלָה 

בֶּאֱלוֹהֵי צְבָאוֹת גָּדוֹל וְנוֹרָא

מְכַתֵּת מַזְמֵרָה לְחָנִית וּלְתוֹתָח

כָּל אֵת לְחֶרֶב וּלְטָנְק

וְגוֹי אֶל גּוֹי נוֹשֵׁא חֶרֶב 

וּמַלְתְּעוֹת אֵשׁ אוֹכְלוֹת אָדָם.

(I) ויקרא י"ט 18

(II) דברים י  19 

7 תגובות

  • אריק

    איזו מחווה מודרנית יפה לשירת ימי הביניים למוסכמת השיבוץ שבה. אחת מדרכי האינטרטקסטואליות היא הציטוט. יש ציטוט ששומר על משמעות המקור ויש ציטוט שמהותו היא היפוך או שינוי משמעותו בטקסט המוצא[המקורי]. בשיר החזק, והוא חזק מאוד, שתי האפשרויות מתקיימות במלוא כוחן, כפי שאהבו משוררי ימה"ב. התנ"ך הוא בסיס השפה, בסיס השירה העברית, ושפתו היא חומר ליצירה. חירות שפייטנים חרדיים כיום לא יקחו לעצמם, וחבל.
    השיר מעלה בעוצמה את סוגיית "אלוהים". לענ"ד ובניגוד לדעת "בת משפחה" אינו פוליטי אלא אישי ביותר. זה לא שיר לירי במובן הפשוט או במובן המאפיין את "שירת היחיד", אלא שיר אישי-פילוסופי-אמוני.
    מבחינתי האישיתת מתחבר חזק לתפיסתי את מושג האלוהות יהודית.

  • בת משפחה

    איתן יקירי, קשה לי לקבל את השירה הפוליטית. אני מציעה לך הצעה של אוהבת שירתך, את תתמקד בשירה הפוליטית.

  • רחל בכר

    כתבת את מחשבותי.
    תפקיד הדת הוא להיאחז במשהו גשמי ולתת להם תקוה שיש כח עליון המסוגל להם.
    כל הפולחנים מסביב מיותרים ומסבכים את החיים.
    יש לי שיר שכתבתי על כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *